En liten filmrecension

Easy A är en riktigt bra film, särskilt om man är svag för amerikanska high school-filmer som är lite utanför mallen. För även om ramarna är rätt klassiska så är det här bättre!

Som alla andra (svenska?) recensenter måste jag först invända mot förutsättningarna i filmen, nämligen att det vore en big deal att en tjej i det relativt liberala Kalifornien skulle ha sex under sin high school-tid. Men om du köper det så funkar storyn! Den går helt enkelt ut på att Olive (Emma Stone från underbara Zombieland!) råkar ljuga om att hon haft sex och när ryktet sprider sig får hon snart erbjudanden om att låtsas ha sex med andra killar för att rädda deras rykte, men på bekostnad av hennes eget (vilket hon befriande nog inte bryr sig så mycket om ändå!).

Det finns mängder av bra karaktärer, framförallt Olives föräldrar men även den kristna skolgruppen är underbar – men inte så långt ifrån verkligheten som man skulle kunna hoppas! Men bäst av allt är slutrepliken från Olive när hon konstaterar att hon kanske kommer ha sex om 5 minuter, 5 timmar, 5 år eller efter att hon gift sig – men det har ingen med att göra utom hon.

Så varför tar jag upp denna film här? Jo, för att just det slutbudskapet är relevant för den liberala politiken. En hel del får för sig att ”liberaler” är personer som bara vill ha sex jämt, under drogpåverkan och inte betala skatt men det är helt off point. Poängen mer liberalismen är att man vill att varje individ ska få vara fri att välja hur hon vill leva sitt liv. Kom ihåg det!

Annonser